Forum BESKIDZKIE FORUM Strona Główna


BESKIDZKIE FORUM
"Tak mnie ciągnie do gór..."
Odpowiedz do tematu
Pudelek
Ogarniacz kuwety

Dołączył: 10 Lis 2006
Posty: 5794
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Oberschlesien, Kreis Nikolei und Kreis Oppeln

ja tylko zauważyłem jedno - strasznie mało zieleni na tych zdjęciach! czyżby same tereny suche lub wysokogórskie? chętnie bym na swojej wędrówce spotkał takie krajobrazy ale to trochę przygnębiające jak gdzie okiem sięgnąć to drzewa nie uświadczysz!
Zobacz profil autora
Spoko


Dołączył: 07 Lis 2006
Posty: 362
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Sucha Beskidzka

Trochę cieroliwości Pudelek . Gdy już wersja terragenu 2 będzie przetestowana i ogólnie dostępna wtedy pojawią się drzewa.
Oczywiście można teraz również dawać więcej zieleni .poprzez odpowiednie ustawienie faktury kolorów. Ja jednak w tej chwili bardziej zajmuję się rzeźbą terenu aby otrzymać coś bardziej oryginalnego a pokrywę (teksturę ) wykorzystuję na razie gotową ,których jest kilka w terragenie .Najbardziej podoba mi się z nich "red desert" i najczęściej taką używam
Zobacz profil autora
grafika porady
Spoko


Dołączył: 07 Lis 2006
Posty: 362
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Sucha Beskidzka

Kilka nowych wskazówek do programu Terragen

Tekstura gór
Terragen tworzy i wykorzystuje teksturę powstałą w tymże programie .Pliki tej tekstury mają rozszerzenie (format) srf (skrót od surface). Zastanawiałem się czy można nałożyć jakąś zewnętrzną teksturę, deseń. Np. z corel’a jakiś marmurek ,granit. Jak wiadomo te tekstury są zapisywane w innych formatach . często mogą być w postaci JPG,PNG czy też tzw Bitmap.
Najpierw zacząłem szukać czy są w internecie dostępne do ściągnięcia jakieś ciekawe tekstury w formacie srf ale nie znalazłem. Potem pomyślałem żeby może przekonwertować typy tekstur z jpg na srf. Zacząłem szukać konwertorów online i są takie w internecie .Konwertują prawie wszystko. Były tam również wymienione pliki typu srf. . Okazało się jednak ,że i one nie mogą przekonwertować dowolnego pliku na srf tylko odwrotnie .Można przekonwertować srf na np. jpg. Wciąż zastanawiałem się dlaczego. Wreszcie znalazłem jakiś wykład w internecie wyjaśniający tę sprawę .
Chodzi o to że krajobraz ma rzeźbę . Rzeźba jest widoczna dzięki cieniom. Po nałożeniu np. tekstury granitu ciemne plamki granitu mogłyby przykryć jasne miejsca na rzeźbie terenu wtedy nie widać byłoby cieni a w związku z tym całej rzeźby terenu. Nie widać byłoby wrażenia odległości ,wrażenia przestrzeni. Wszelkie tekstury spełniają swą rolę po nałożeniu na gładką powierzchnię płaszczyzn czy brył.

A teraz konkretnie jak bawić się teksturą w programie Terragen. Posługujemy się okienkiem landscape
1 . można w okienku landscape pod surface map kliknąć open i wtedy otworzy się kilka gotowych tekstur srf które program posiada .

2 . można samemu utworzyć
po kliknięciu na surface map w białym okienku klikamy następnie edit i wtedy otworzy się okienko z edycją koloru pierwotnej skały. Tam można zmienić kolor skały po kliknięciu na colour oraz zwiększyć lub zmniejszyć urzeźbienie przesuwając suwakiem Bumpiness
Gdy już mamy ustalony kolor skały klikamy na add child pojawi się wtedy new surface Nowa powierzchnia którą możemy edytować po jej zaznaczeniu i kliknięciu na edit. Jest tu już więcej mozliwości edycji .Oprócz podobnej jak przy skale to jest kolor i Urzeźbienie bumpiness możemy dodatkowo kliknąć na advanced distribution i wtedy pojawią się nowe możliwości edycji. Tutaj możemy wybrać altitude constraints zaznaczyć kwadracik min i wpisać obok np.100m a następnie kwadracik max i wpisać przy nim np. 300m .Wtedy kolor nowej powierzcni New surface będzie ograniczony do tych wysokości należy jeszcze przy tym przesunąć suwak coverage (pokrycie) prawie do samego końca w prawo Suwaki przy altitude Sharp oraz fuzzy określają nam dotdatkowo jak gestę ma być to pokrycie w przyjętych granicach wysokości gdy damy blisko lewej strony (sharp) wtedy pokrycie nowym kolorem będzie intensywne i będzie miało wyraźne przyjęte wcześniej granice min i max jeżeli damy suwak bardziej na prawo fuzzy to tylko środkowa część między min a max będzie najlepiej wypełniona kolorem a im bliżej granicy w konkretnym w podanym przeze mnie wypadku 100 lub 300m to pokrycie kolorem będzie coraz słabsze. Będzie przebijał kolor pierwotnej skały który wcześniej ustaliliśmy
Podobnie jak z altitude możemy drugi kolor czyli new surface edytować uwzgledniając zamiast altitude tym razem slope zbocze można tam również dawać ograniczenia do minimum czy maksimum nachylenia na jakim kolor nowego surface powinien się znajdować
Ciagle pamietajmy aby dać stosunkowo duże coverage pokrycie i raczej duże sharp
Gdy już mamy wyedytowaną nową powierzchnię new surface nic nie stoi na przeszkodzie żeby dodać jeszcze jedną powierzchnię klikamy na add sibling jest to istotne bo wtedy nowa powierzchnia –new surface będzie dodana do pierwotnej skały .którą ustaliliśmy na początku. Klikamy na tę nową surface i edit wybieramy nowy kolor
Możemy teraz przyjąc altitude od min 300 do max 500 i postępować podobnie jak opisywałem wcześniej.
Uwaga .gdybyśmy kliknęli nie add sibling tylko add child wtedy nowa surface utworzyła by się wewnątrz drugiego surface . A ponieważ drugi surface był ustawiony od 100m do 300 więc nasze ustawienia do trzeciej surface od 300 do 500m nic by nie dały ponieważ nie mieściły by się wewnątrz tej granicy (100 –300)

To tyle w skrócie Tutaj podaję pierwszy obrazek gdzie wprowadziłem własną edycję surfaces. Przyjąłem ciemna zieleń to kosodrzewina jasna zieleń to hale i wyżej czarna skała. Miałem w sumie trzy surfaces i dostosowywałem je do wysokości (altitude. ) nie uwzględniałem natomiast nachylenia zboczy (slope) Oczywiście obrazek jest taki trochę toporny ponieważ nie dopracowywałem szczegółów.

I jeszcze jedna uwaga. Wykonana przeze mnie tekstura surface może być zapisana i później wykorzystana . Jest jednak jedno ale. Ona jest przyjęta do określonych wysokości. .Gdybym zrobił w terragenie nowy krajobraz i przyjął w nim wysokości od 1000m do 2000m to wtedy nie pokaże nic zieleni tylko samą czarna skałę ponieważ ja edytowałem zieleń na niższych wysokościach
Uwagi ,pytania mile widziane Very Happy


[link widoczny dla zalogowanych]

Trochę bieli trochę zieleni

[link widoczny dla zalogowanych]

Stawy tatrzańskie ukryte w kosodrzewinie w dol Gąsienicowej

[link widoczny dla zalogowanych]
Zobacz profil autora
darkheush
Stary zgred

Dołączył: 04 Lut 2009
Posty: 1367
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Andrychów (Beskid Mały)

Witam po przerwie.

Miałem dziś chwilę czasu aby znów pobawić się Terragenem (tym razem przy dźwiękach Rammstein'a Razz ) Postanowiłem, za poradami Spoko poeksperymentować z ustawieniami. Na razie z ustawieniami słoneczka i wyszedł mi chyba całkiem ładny zachód słońca gdzieś daleko na północy.



A, że miałem odpaloną fotoszopkę, to poddałem tą fotkę maleńkiej obróbce

Zachód słońca w miniaturce Laughing



Ta fotoszopa to tak na szybko Confused

C.D.N. (mam nadzieję Rolling Eyes )


Ostatnio zmieniony przez darkheush dnia Czw 23:25, 19 Mar 2009, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
slavko


Dołączył: 22 Sty 2009
Posty: 131
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/3
Skąd: Żywiec

Cos inszego, photek + terragen = znaczek

Zobacz profil autora
Trochę wody
Spoko


Dołączył: 07 Lis 2006
Posty: 362
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Sucha Beskidzka

Darkheush - Przypomina mi ta Twoja grafika Spitsbergen chociaż nie z autopsji.

Slavko - Jak zawsze ciekawy pomysł . Warto by zainteresować Polską Pocztę Very Happy

A tutaj ze dwie moje grafiki związane z wodą . Jedna z pianką (nie z pifffka) raczej to grzywacze morskie Smile. A drugi obrazek to podmorska góra jak zresztą widać na obrazku:)

[link widoczny dla zalogowanych]


[link widoczny dla zalogowanych]
Zobacz profil autora
slavko


Dołączył: 22 Sty 2009
Posty: 131
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/3
Skąd: Żywiec

Darkheush świetny zachód.
Spoko te górki na 1 grafice bardzo kształtne Very Happy Ech.... te moje kudłate mysli Cóż wiosna przyszła (chociaż za oknem śnieg)
Oki teraz poważnie bardzo fajna ta górka w wodzie. Ja próbowałem zrobić górkę powyżej linii chmur...ale nie wyszło mimo wielu starań.
By jednak nie był "goły" post zapodaję coś z mojego archiwum.
Góra Fuji troszkę poprawiona na photku.


Ostatnio zmieniony przez slavko dnia Nie 22:10, 22 Mar 2009, w całości zmieniany 2 razy
Zobacz profil autora
"Overhangi"
Spoko


Dołączył: 07 Lis 2006
Posty: 362
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Sucha Beskidzka

kilka nowych wskazówek odnośnie przewieszonych skał czyli overhangów

1 Po otwarciu okienka landscape i generate terrain wybieramy domyślną metodę subdiwide ale wcześniej przesuwamy suwakiem na duży stopien realismu i duży stopień canyonismu. Po wygenerowaniu terenu ,możemy jeszcze po kliknieciu na modify dać jeszcze raz canyonism.

2. w okienku landscape klikamy na view/sculpture i w nowym okienku wyszukujemy pasma górskiego mającego przebieg mniej więcej południkowy (białe to pasma ,ciemne to doliny). Ustawiamy kamerę w dolinie, blisko pasma górskiego po prawej jego stronie patrząc od siebie, tak aby lewe ramię kamery obejmowało to pasmo a srodkowe biegło mniej więcej w pobliżu i równolegle lub lekko skierowane w stronę pasma.
Kamera należy zwrócić prawym (Kliknąć prawym przyciskiem myszy) w kierunku północnym tak aby obejmowała ramionami pasmo górskie jak to juz pisałem.

3 W okienku landscape klikamy na modify i tam gdzie jest set hight range wpisujemy od 0 do 7000m (Moze być od 5 do dziesięciu tysięcy).

4. W okienku rendering control klikamy na image sizea w nowo otwartym okienku mozemy wpisać width na 800 a hight na 600 (to będzie wielkość obrazka 800 na 600 pixeli a potem co najważniejsze należy w miejscu pixel aspect ratio w miejscu 1 wpisać 0.1 .To jest bardzo istotne!

5 W okienku słońce ustawić jego wysokość prawie w zenicie zmienić jego siłę (sunlight strenght) ze 150 na 300% i ustawić go tak aby było mniej więcej po przeciwnej stronie kamery. Tzn jeżeli kamera jest na dole okienka na południu .to słońce powinno być u góry naprzeciw niekoniecznie dokładnie 180 stopni.

6 w atmosferze należy simple haze dać na zero procent.

7. w okienku rendering control należy tam gdzie pisze vcamera position w miejscu z(alt) wpisać wartość gdzieś od 500 do 700 .(Oczywiście nie znaczy że nie może być inna ale czasem może się zdarzyć że gdy będzie np 200 wtedy nic nie będzie widać ) Podobne dane wstawiamy przy target position w miejscu z(alt) Te dane wysokości kamery i celu nie powinny się różnić bardzo między sobą Np dajemy przy kamerze 600 a przy target 630

8 bardzo istotne w okienku rendering control przy camera orientation, w miejscu bank tam gdzie jest 0 wpisujemy wartośc od 5 do 10 wartości te możemy w trakcie regulować .One nam nachylają lewe zbocze w prawo.

9 na koniec renderujemy preview jeżeli ok renderujemy obraz. Oczywiście nie jest powiedziane że bezwzgldnie wtedy otrzymamy satysfakcjonujace nachylenie . Może się zdarzyć ,że góra zasłania słońce i nie nie widać .czasem trzeba minimalnie przesunąc kamerę do przodu .na bok lub ja lekkko okręcić . Czasem zmienić trochę wartości camera position (alt) i target position (alt

Powodzenia . Gdy sie uda proszę o wklejenie obrazka

a oto jeszcze jeden overhang i specjalnie dla Slavko dwa obrazki z ostrymi turniami aby nie miał kosmatych myśli Very Happy

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]
Zobacz profil autora
zabawy z atmosferą
Spoko


Dołączył: 07 Lis 2006
Posty: 362
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Sucha Beskidzka

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]
Zobacz profil autora
Górskie grafiki
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)  
Strona 3 z 3  

  
  
 Odpowiedz do tematu