3 maj 2009 - Zamki w okolicach Sandomierza
Djinn

Dołączył: 18 Kwi 2009

Witam,

Z racji tego, że nie ma generalnie działu „inne miejsca w Polsce” podpinam się pod Off-topic.

Dnia pamiętnego, 3 maja w niedzielę, zrobiłem Małżonce niespodziankę. Z resztą sama o to prosiła :p
Żeby nie siedzieć w domu, ani też uderzać na południe od Krakowa (tak jak setki innych ludzi) udaliśmy się na północny-wschód. Odkąd się znamy, uwielbimy zwiedzać zamki, dworki, pałace itp. Postanowiłem więc kontynuować „tradycję”. Wsiedliśmy w niedzielę rano w autko i polecieliśmy drogą 79 w kierunku Sandomierza.

Cel nr 1. – zamek w Konarach, a raczej to co z niego pozostało. Ciężko tam trafić, szliśmy trochę po omacku przez pole i łąkę, ale trafiliśmy bezbłędnie. Po zamku pozostała część zawalonej piwnicy i zarysy murów zamku. Generalnie wszystko zarośnięte jest zdrowo krzakami i drzewami, ale do piwnicy można wejść.

Stamtąd pojechaliśmy całe 5km do Ujazdu …

Cel nr.2 - Krzyżtopór. Nie będę się tutaj rozpisywać o jego historii, właścicielach, ciekawostkach, wszystko to można znaleźć na Googlach, wystarczy wpisać „zamki polskie”. Zamek robi wrażenie już z parkingu, a co dopiero z wewnątrz. Niestety w niedzielne długoweekendowe południe podobnie do nas zjawiło się tam mnóstwo ludzi. Na dokładne zwiedzenie zamku podobno z przewodnikiem w dłoni można poświęcić 3h, nam udało się w około 1,5h, ale to ze względu na tłum(!), jaki momentami panował na zamku.

Cel nr.3 – Zamek Tudorów. No dobra, nie tych Tudorów, tylko we wsi Tudorów. Tak czy owak, z zamku pozostała wieża i zarys murów na małym w wzgórzu. Wieża zamknięta, teren ogrodzony (prywatny, z zakazem „wstępu”). Zwiedzić wszystko można nawet w 10 min. Nam sesją foto zeszło prawie pół godziny J

Cel nr.4 – Zamek w Międzygórzu. Jakieś 10 km dalej, ukryty w lesie. W sumie to las wyrasta z tych ruin. Z zamku pozostała część frontowej ściany oraz pozostałości murów do wysokości ok. 1 piętra, wszystko skrzętnie przysypane ziemią i porośnięte krzakami i drzewami. W środku w miejscu w miarę wolnym od zieleni miejscowa młodzież urządziła sobie miejscówkę na „imprezy”, szkła i puszek można by uzbierać cały worek. Ogólnie jakby wykarczować krzaki z wnętrza „zamku”, mogłoby być ciekawie, a tak zwiedzanie ogranicza się do przeciskania się po wydeptanych ścieżkach od muru do muru.

Cel nr.5 – Sandomierz. W sumie to mieliśmy zwiedzić jeszcze ruiny w Ossolinie, ale stwierdziliśmy że oglądanie kolejnego kawałka muru nie będzie tak ciekawe jak zwiedzenie starówki właśnie w Sandomierzu. Tam, mimo tłoku na rynku, można powiedzieć że jest nawet przyjemnie. Cała starówka została odremontowana, rynek i okoliczne uliczni są czyste i zadbane. Frajdę poniektórzy z nas mieli z powodu waty cukrowej, jaką to sprzedają tam na rynku  Spacerkiem przeszliśmy się na zamek, stamtąd nad Wisłę, znowu na rynek (kawa mrożona w jednej z kafejek) i do domu.

Wrażenia całkiem pozytywne, choć temperatura dała się we znaki. Wszystko tak czy owak możecie obejrzeć w galerii zdjęć:

Pozdrawiamy serdecznie

Djinn & Małżowinka

bardzo interesująca wyprawa, ciekawe miejsca Smile i ta wiosna wokół...
takich zameczków jest jeszcze sporo w niedalekich okolicach Krakowa - np. nieco na południe polecam Dobczyce zaś na północny zachód zamek Tęczyn czy Lipowiec
ładne zdjęcia Smile
Djinn

Dołączył: 18 Kwi 2009

Dobczyce zwiedzone, tylko fotek nie mam. Tęczyn tysz, zdjęcia i relacja wkrótce na mojej Picasie i WWW, Lipowiec w planach, a zaliczonych doliczyć można by jeszcze kilka ..... polecam zerknąć na wspomnianą Picasę za kilka dni Smile

Bardzo ładna wycieczka.
WojtekB

Dołączył: 16 Kwi 2006

Fajna wycieczka, heh... właściwie moje rodzinne strony (30 km od Stalowej Woli, która leży w Kotlinie - właśnie - Sandomierskiej Very Happy). Człowiek ma pod nosem takie perełki jak Sandomierz, a ich nie docenia Wink
turystykon

Dołączył: 06 Cze 2007

Skąd: Rajcza

Świetna wycieczka, bardzo ładne te zamki...