Na beskidzkim trójstyku |
Pudelek
Ogarniacz kuwety
|
Rok temu byłem na trójstyku szumawskim, teraz przyszła kolej na bardzo popularny, zwłaszcza w pewnych kręgach, trójstyk zachodniobeskidzki.
Miałem pewny niepokój, ponieważ wyruszałem w Beskidy w piątek 13-go, który w dodatku był podobno 13-tym piątkiem w tym roku, więc licho musiało być szczególnie pobudzone. W sumie już w Katowicach dało o siebie znać, ściągając opady... do Wisły jadę, niestety, pociągiem Kolei Śląskich. Niestety, ponieważ nie jestem entuzjastą tej marki, może dlatego, że z ich usług często korzystam, a na myśl o przejęciu przez nią pełnego transportu w województwie dostaję dreszczy. Można dużo narzekać, powiem tylko, że do Głębiec dojechałem zamarznięty i z przepełnionym pęcherzem... W Głębcach zdaję sobie sprawę, że od mojej ostatniej wizyty w Beskidzie Śląskim minęły prawdopodobnie 4 lata - nie, żebym tęsknił, wręcz przeciwnie, jednak patrząc na okolicę, gdzie się zaczynało górskie przygody, to łezka się w oku kręci. Zwłaszcza widząc niszczejący dworzec, syf dookoła i ogólny burdel - nawet szlakowskazy zniknęły. Deszcz dalej pada, a ja spokojnie ruszam w kierunku Kubalonki. Po drodze spotykam jedyną tego dnia turystkę i po 3 kwadransach docieram do przełęczy. Pusto tutaj, żadnych lanserów ani wycieczek - wszyscy zostali na ustrońskim i wiślańskim deptaku Zwiad po lokalach kończę w pierwszym, u Franza Josepha, gdzie skutecznie zatrzymuje mnie Brackie za 4 zł Placki z gulaszem też całkiem niezłe. Siedzę nad drugą szklanką w nadziei na poprawę pogody, ale leje coraz bardziej, więc i tak trzeba iść i moknąć. Stonkostrada w kierunku Stożka puściutka, tylko w okolicach skrzyżowania z niebieskim szlakiem spotykam jednego tubylca Do schroniska dochodzę zmoknięty o 19.30 - nie ukrywam, że przekraczam próg z pewną obawą, bo obiekt ten kojarzy się ze wszystkim, tylko nie z górską atmosferą. W środku pusto - oprócz mnie 5 osób (potem okazało się, że jeszcze 6 forumowicz GS gdzieś tam spał ): dwóch kolarzy, parka uzależniona od komórek i internetu i starszy pan, chodzący z namiotem, który jednak w taką pogodę wybrał nocleg pod dachem. Ceny oczywiście wysoko wysokie. Na szczęście pani w bufecie jest bardzo miła, więc nie jest źle. Ekipa w pokoju szybko się kładzie, ja siedzę jeszcze sobie z lekturą na korytarzu w nadziei, że sobota przyniesie poprawę pogody. Rano, faktycznie, pogoda o niebo lepsza schodzę do jadalni na jajecznicę, w dodatku pani z obsługi znalazła moją gumkę do włosów, więc jestem potrójnie zadowolony Przed 9 ruszam w drogę, niebieskim szlakiem na czeską stronę. Zejście do przełęczy Groníček jest ostre, więc z tym większym zdumieniem mijam idącego w górę rowerzystę. Potem zmiana szlaku na czerwony i docieram na polanę nad osadą Bahenec, z której rozpościera się szeroka panorama - od Beskidu Śląsko-Morawskiego, przez Jaworniki, Międzygórze Jabłonkowskie, Worek Raczański i wreszcie polski Beskid Śląski. na Bahencu jest, jak sama nazwa wskazuje, chata Bahenec, a raczej górski hotel. Nie zachęca do odwiedzin, ale przyczepiła się do niego drewniana koliba, więc zaglądam tam i zostaję, skuszony Budweiserem w prawidłowym kuflu po wyjściu mijam się ze Shrekiem i Fioną, po czym szlak, niestety, biegnie asfaltem. Od tego momentu staję się to praktycznie normą . Potem nareszcie odcinek w lesie, gdzie straszę dzieci zbierające jagody (to kara za hałasowanie ), ładny widok na okolicę z nad Bukovca i wreszcie przekraczając Olzę wchodzę do samej miejscowości, najbardziej na zachód położonej w Republice Czeskiej. Miałem się tu nie zatrzymywać, ale jestem słabym człowiekiem i znowu uległem pokusie - tym razem spelunce o wdzięcznej nazwie "U Turka". Leży ona przy cyklotrasie firmowanej przez Radegast (najwyraźniej tam piwo plus rower nie kojarzy się tylko z podbijaniem statystyki mandatowej przez policję), więc leją tam takie piwko. Knajpa w większości jest odwiedzana przez miejscowych Polaków/Ślązaków. Uzupełniwszy płyny przedzieram się przez wieś i otumaniony tłumem gości weselnych porzucam wstępny plan dojścia na Girovą i odbijam w bok, na przełaj, na górujące nad wsią wzgórze Kempa. Nazwa co prawda niezbyt fajna, ale widoki z niej już całkiem ładne. Na wzgórzu miały być tzw. szwedzkie szańce z XVII lub XVIII wieku, ale nie umiem ich znaleźć. Na wyczucie złażę z drugiej strony, nie bardzo wiedząc, gdzie dokładnie jestem i, ku mojemu zaskoczeniu, ląduję przy dawnym przejściu granicznym. Szybko opuszczam grupki zakupowiczów i wchodzę na zielony szlak, prowadzący, a jakże, asfaltem. Rozumiem, że cywilizacja jest już prawie wszędzie, ale czy nie można tak poprowadzić szlaków, żeby szły też innym podłożem? Przy rezerwacie Bukovec jest ścieżka dydaktyczna, prowadząca do najbardziej wysuniętego na zachód punktu kraju - grzechem by było tam nie zajrzeć. Po kilkuset metrach jestem już w tym miejscu, nad granicą, którą tworzy w tym miejscu potok Oleška. Idąc dalej zielonym szlakiem docieram do rozdroża "Na dilku", gdzie odpoczywam chwilę w dziwnej wiacie. Potem szlak żółty znowu nieoczekiwanie wyprowadza mnie na granicę, do kolejnego dawnego przejścia, tym razem turystycznego. Dogania mnie tam jakaś turystka, ale kiedy mówię jej "ahoj", to prawie ucieka A przecież myłem się rano bardzo dokładnie... Kawałek dalej już Hrčava ze swoją pokręconą granicą i historią oraz drewnianym, zamkniętym na głucho kościółkiem. Tutaj też szał weselny, więc poszukiwania jakiegoś lokalu zaczynam bez nadziei, ale na tyłach sklepu znajduje się kolejna knajpa na trasie Radegasta, gdzie dodatkowo konsumuję pierwszy obiad w postaci gulaszu Został jeszcze główny punkt dnia, czyli trójstyk. Przebieram szybko nogami, bo mocno się chmurzy, ale na trojmezi docieram jeszcze suchutki. Kilka fotek, chwila odpoczynku i wracam się do rozdroża (niepotrzebnie, bo mogłem iść przez las) do słowackiego szlaku. Od razu inne klimaty - żaden asfalt, normalna ścieżka, po chwili zmieniająca się w rozkopaną, wielokrotnie przecinającą strumyk. Do Čiernego docieram w ulewnym deszczu, jeszcze bardziej moknę czekając na autobus, którym dojeżdżam do Serafinova. Tam zachodzę do znajomej już mi knajpy, pierwszej od strony polskiej granicy, gdzie leją kapitalnego Urpinera, a na drugie danie zjadam sobie zupę cebulową, którą trudniej zrobić z granulatu niż czosnkową Początkowo planowałem wejść na Skalankę przez pola, ale nie uśmiecha mi się szybko przemoczyć butów, więc kontaktuję się z Turystykonem, abyśmy poszli do chatki razem. Przechodzę do Zwardonia, tam dobiera mnie Radek, parkujemy nad wsią i we dwójkę włazimy na Skalankę. W środku pusto - jedno małżeństwo, Pigan i jego czujny pies. Byłem ciekaw, jak sobie radzi Skalanka po oficjalnym przejęciu przez Grzmoty i widzę, że radzi sobie nieźle - jednak co na swoim to na swoim. Jak dobrze, że nie doszło do uśmiercenia tego obiektu przez Polibudę. Wieczorem rozmowy o wszystkim, zagryzane ciastem zwędz... przyniesionym przez Turystykona oraz korbacikami, a także poważna lektura. Rano Radek wymyka się tak sprytnie, że nawet pies nic nie usłyszał , natomiast ja około południa zbieram się na pociąg. Właściwie, poza samych plusów, wyprawa miała tylko dwa minusy: pogoda w piątek i sobotę po południu mogłaby być lepsza oraz ten asfaaaalt..... Galeria: [link widoczny dla zalogowanych] |
||||||||||||||
Ostatnio zmieniony przez Pudelek dnia Śro 15:27, 18 Lip 2012, w całości zmieniany 1 raz |
dmirstek
|
pora się zacząć bać Pudelka Fajna trasa, wreszcie jakiś sensowny pomysł na zapoznanie trójstyku, może nieco skopiuję na jesieni? |
|||||||||||||||||
|
Piotrek
Administrator
|
W tej knajpie mają dość ładną pieczątkę. |
||||||||||||||||
|
Pudelek
Ogarniacz kuwety
|
czy ładną? standardowa pieczątka cyklotras Radegasta, tylko nazwa się zmienia. Praktycznie identyczna jak ta:
[link widoczny dla zalogowanych] dmirstek - gdyby jeszcze nie ten asfalt to byłoby idealnie |
||||||||||||||
|
Piotrek
Administrator
|
Mam ładniej odbitą, może dlatego bardziej mi sie podoba
Co do kolei to sporo zależy czym się wcześniej jedzie. W zeszłym tygodniu jechałem najpierw Przewozami Regionalnymi, gdzie ciężko było usłyszeć muzykę w słuchawkach a w nos wdzierał się charakterystyczny zapach. Później przesiadłem się do Kolei Śląskich- czysto, cicho, klimatyzacja. Nawet książki znalazłem ogólnodostępne . Różnica jak między rozklekotanym maluchem a dobrej klasy autem. Żaden jednak nie przyjechał bez opóźnienia. |
||||||||||||||
|
Pudelek
Ogarniacz kuwety
|
jak dla mnie te składy KŚ się nie nadają bo: - jeden kibel na cały skład. To dla niektórych drobiazg, ale już teraz przy pustym pociągu tworzyły się kolejki na kilkanaście minut czekania, w dodatku przed Ustroniem kibel się zapełnił i zatkał. Co będzie w weekend przy jakiejś wycieczce? Zatka się już w Pszczynie? Wybieram komunikację kolejową m.in. z powodu łatwego dostępu do toalety, w KŚ tego nie ma - klimatyzacja ustawiona była na 30 stopni na zewnątrz, czyli nie chłodziła ale mroziła. Zwracałem uwagę konduktorce, że wszyscy zaczęli się gwałtownie ubierać, ale nie poskutkowało. Zimnica napędzała dodatkowo ludzi do ciągłego korzystania z kibla. W przypadku kiedy polscy kolejarze nie potrafią prawidłowo obsługiwać klimatyzacji to wolę opcję z otwieranymi oknami, abym sam mógł sobie regulować czy mi zimno czy ciepło. - cicho to tam na pewno nie było. Od strony kibla dochodziły ciągłe hałasy wciągania, spuszczania itp. Stacja zapowiadana 3-krotnie , bardzo głośno. O jakiejkolwiek drzemce zapomnij, co chwilę masz gwałtowną pobudkę. Z trzykrotnym zapowiadaniem za granicą się nie spotkałem (może mało jeżdżę), ale najwyraźniej ktoś uznał, że pasażerowie w Polsce są albo półgłusi albo niepełnosprawni umysłowo, skoro trzeba im 3 razy przypominać, co teraz będzie za stacja. Przy dłuższej podróży albo częstych przystankach (jak na trasie Gliwice-Katowice) to potrafi doprowadzić do szewskiej pasji! - ogólnie to moim zdaniem FLIRTY są dupiato zaprojektowane - nad połową siedzeń nie ma np. w ogóle półek na swoje rzeczy. W efekcie plecaki, torby, walizki i inne rzeczy które człowiek wozi ze sobą lądują albo na kolanach albo, jak na tej trasie, w przejściu. Faktem jest, że siedzenia wygodne (ale w zmodernizowanych EN-kach też takie są i w zupełności wystarczą), a z kibla nie śmierdzi. A KŚ zamiast wystawiać książki to powinni w końcu zainwestować w punkty sprzedaży biletów - obecnie jest ich bodajże 16. W Gliwicach oznacza to zawsze co najmniej 10 minut stania, często więcej. Zapowiadali, że miesiąc po uruchomieniu staną biletomaty, ale tych nie ma do tej pory, bo chcą je dopasować do jakiejś Śląskiej Karty Transportowej czy coś z tym. Karty jak nie było tak nie ma, zresztą nie będzie ona obowiązywać w całym województwie, więc to mydlenie oczu. Wczoraj czytałem wywiad, że na razie biletomatów nie będzie, ale w grudniu planują postawienie kilkunastu! nowych kas. Jeśli KŚ nadal nie wpuszczą na dworce, to od następnego roku sprzedażą biletów na KŚ będzie się zajmowało 30 kas w całym województwie Wyobrażasz to sobie? Ja nie. Zresztą raczej i tak nie ma szans, aby KŚ miało wystarczającą ilość taboru na przejęcie całego województwa, więc raczej spodziewam się kolejnych, drastycznych cięć. Już teraz coś tam mamroczą, że nie chcą jeździć do innych województw - więc jak pasażer osobówką dostanie się do Krakowa czy Opola? |
||||||||||||||||
|
Piotrek
Administrator
|
No tak, ale takich krytycznych uwag w stosunku do PR można by napisać z 5 razy więcej.
Jak by nie patrzeć to różnica dla pasażera który, tak jak ja, przesiądzie się rozklekotanego składu PR do KŚ jest duuuża. I w tedy to o czym piszesz staje się mało zauważalnymi drobiazgami |
||||||||||||||
|
Pudelek
Ogarniacz kuwety
|
niby tak, ale z drugiej strony do tamtych rzeczy człowiek jest przyzwyczajony. Tutaj przesiada się do pojazdów reklamowanych jako hiper oraz super, a okazuje się, że tak różowo nie jest. Co prawda z kibla nie śmierdzi i jest ciszej, ale np. w PR nie zdarzyło mi się wysiadać latem ze składu trzęsąc się z zimna... tak jak mówię - na krótkich trasach to może nie przeszkadzać, ale siedząc w czymś takim 3 godziny to człowiek ma dość |
||||||||||||||||
|
Piotrek
Administrator
|
Czytałem ostatnio, że wojewoda nie podpisze umowy z PR i na południe-w sensie Żywiec, Zwardoń- mają jeździć KŚ.
Mimo tych mankamentów o których mówisz, miejscowi codziennie dojeżdżający do pracy/szkoły w tych stronach raczej nie będą niezadowoleni z nowych warunków jazdy. O ile ilości kursów nie obetną przy okazji. Z tym, że nie wiem na ile to prawda. |
||||||||||||||
|
Pudelek
Ogarniacz kuwety
|
to nie wojewoda, to PR same likwidują się w całym województwie śląskim i od grudnia wszystkie linie ma obsługiwać KŚ. Tak jak pisałem, jak dla mnie nie mają szans tego ogarnąć... więc albo będzie paraliż/cięcia albo na kolanach wrócą do PR, żeby jednak jeszcze trochę pojeździli - i może właśnie o to w tym wszystkich chodzi... |
||||||||||||||||
|
Na beskidzkim trójstyku |
|
||
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2004 phpBB Group
phpBB Style created by phpBBStyles.com and distributed by Styles Database.
Powered by phpBB © 2001-2004 phpBB Group
phpBB Style created by phpBBStyles.com and distributed by Styles Database.