6.07.2008 i 12.07.2009 Babiogórskie wędrowanie

6.07.2008

Przeł. Krowiarki - Markowe Szczawiny - Babia Góra - Hviezdoslavova hájovňa - Slana Voda - Vonzovec - Hviezdoslavova hájovňa - Lipnica Wielka Przywarówka - Hala Śmietanowa - Przełęcz Krowiarki

Był to spontaniczny wyjazd. Z domu wyjeżdżaliśmy o 4:00 i o 6:00 już szliśmy na Markowe Szczawiny. Na szlaku spotkaliśmy jedynie kilka osób wracających ze wschodu słońca, który nie był tak efektowny, bo nad Diablakiem spowiła się mgła. GOPR-ówka na Markowych Szczawinach była jeszcze zamknięta, więc posiedzieliśmy tam tylko chwilę i od razu poszliśmy na żółty szlak. Na Akademickiej Perci też ludzi praktycznie wcale, bo jedynie mijaliśmy ojca z dwoma synami, który zobaczywszy łańcuchy przestraszył się i zawrócił. Akademicka Perć była tylko nasza. Pogoda rewelacyjna. Na szczycie jedynie kilkanaście osób. Widoczność ogólnie dobra, ale wcale nie było widać Tatr. Zdziwiło mnie również to, że na Diablaku było bezwietrznie. Pora schodzić na żółty szlak słowacki. Tam na szczyt Babiej Góry podchodziło już dosyć trochę Słowaków, także i Polacy. Po dwóch godzinach docieramy do Hviezdoslavovej hájovňy. Tam doczepiamy się do grupy oglądającej muzeum poświęcone znanemu pisarzowi słowackiemu - Milo Urbanowi. Stamtąd do Slanej Vody było już tylko pół godziny. W schronisku zamówiłem oczywiście vyprážaný syr s tatarskou omáčkou. Ze Slanej Vody poszliśmy do zagrody dzików, ale nie było ich akurat na widoku... Pozostało wrócić do Hviezdoslavovej hájovňy i iść dalej do Lipnicy Wielkiej Przywarówki przekraczając turystyczne przejście graniczne. Już przed samą Lipnicą zobaczyliśmy ogromną ilość samochodów stojących na Stańcowej i dzikie tłumy idące drogą. Poszliśmy za nimi i okazało się, że trafiliśmy na Święto Pasterskie. Na scenie występowały zespoły regionalnej, a na festynie była chyba cała Lipnica i okoliczne wsie. Zostalibyśmy tam dłużej, ale trzeba było iść na Krowiarki lokalną drogą (a na Krowiarki stamtąd jeszcze 12 km). Oficjalnie jest tam zakaz jazdy, ale ludzie z Lipnicy Małej mają tam skrót. Udało nam się złapać stopa. Lipniczanin zawiózł nas prawie pod zielony szlak na Krowiarki i zaoszczędziliśmy półtorej godziny drogi. Zielony szlak był źle oznakowany i moim zdaniem ma fatalny przebieg, bo kiedy wchodzi na wyższe partie Hali Śmietanowej (urokliwej i wybitnie widokowej ), schodzi nagle w las, traci się wysokość, po czym pnie się ostro do góry, a z czubka hali prowadzi droga, dzięki której zaoszczędziłoby się co najmniej z 15 min. Czyli ogólnie rzecz biorąc szlak atrakcyjny, ale źle oznakowany. Po godzinie dotarliśmy na Krowiarki i ruszyliśmy w stronę domu...

I trochę fotek: [link widoczny dla zalogowanych]

Ostatnio zmieniony przez Pete dnia Pon 12:26, 13 Lip 2009, w całości zmieniany 1 raz
Do-misiek

Dołączył: 10 Cze 2007

Skąd: Leżajsk

Gratki Pete Smile Masz w góry bliżej niż ja ;]

Skąd: wodzisław śląski

Pete ile czasu zajmie starszemu beskidzkiemu turyście przejście od Przełęcz Krowiarki,na Babią Górę?Czy lepiej jest od razu na szczyt czy przez Markowe?

Skąd: Chełm Śląski/Kraków

Szedłem ze starszym beskidzkim turystą (tatą). Smile Ja osobiście wolę wersję z wejściem najpierw na Markowe Szczawiny, bo szlak jest równiutki, można się rozgrzać przed podejściem na Babią Górę, a bezpośrednio na szczyt jest cały czas podejście. Niebieskim na Markowe 1.15. Z Markowych na Babią czerwonym 1.30. Jeżeli czujesz się na siłach Mirek - możesz atakować Diablaka Akademicką Percią.

Skąd: wodzisław śląski

Dzięki Pete, Akademicką zostawie sobie na potem, jak już nabiorę wprawy w wejściach na Diablak.
mzak

Dołączył: 25 Cze 2008

Skąd: Wrocław

Wejście żółtym szlakiem (Percią Akademicką) nie jest bardzo trudne. Będąc pierwszy raz w Beskidach szedłem ta trasą w czerwcu a też zaliczam się do starszych turystów. (50) A widoki są naprawdę przednie.

Skąd: wodzisław śląski

A może się zdecyduję na Akademicką?
angi
Wujek samo zło

Dołączył: 07 Cze 2006

Skąd: ...tam gdzie wiatr zawraca... czyli SJZ

Ja też byłem ze przyjaciółmi na Diablaku w ten weekend. To prawda wchód słońca nie był taki efektowny, ale jak wróciliśmy na szczyt około godziny 10:00 widoki były cudne. Zdjęcia niedługo. Pozdrawiam Angi

ładna wycieczka Pete Smile , ja wczoraj podziwiałam Babią, przejeżdżając przez Wadowice...

ech...prawie jak polonina! az sie prosi zeby namiocik postawic!!

mirek napisał:
A może się zdecyduję na Akademicką?

Mirek powinieneś dać radę. Mój tata starszy od Ciebie wszedł bez problemu... Trzeba tylko uważać, bo miejscami jest wąsko, a pod sobą masz przepaść.

Buba dodam, że ta Hala Śmietanowa, która Ci się spodobała jest rzadko odwiedzana. Jeszcze niedawno wypasano tam owce, ale teraz ich nie ma. A panorama Tatr stamtąd niebywała. Smile

Pete napisał:

przypuszczam ze gdybym tam namiocik postawila zaraz by sie "towarzystwo" znalazlo Wink ale wybrac sie kidys trzeba!! nigdy tam nie bylam!! na babia zawsze wlazilam tylko od koszarawy... to blad!!

Ostatnio zmieniony przez buba dnia Pon 22:58, 07 Lip 2008, w całości zmieniany 1 raz
ammo

Dołączył: 18 Kwi 2006

Mirek, jak masz obawy to na pierwszy raz wyjdź sobie nieco powyżej przeł. Brona, wyciągnij lornetkę i spójrz na przebieg trasy perci, która (zwłaszcza powyżej granicy lasu) jest widoczna praktycznie w całości.
W zbliżeniu ukażą się niewątpliwie fragmenty tej lekkiej ekspozycji oraz ścianki z łańcuchami i kilkoma klamrami, które są w sumie na tej ścieżce sporą atrakcją.
Mi się zdaje, że najciężej dojść do miejsca, gdzie pojawia się pierwszy łańcuch. Te piętrzące się i monotonne schody są nie do zniesienia.
Mówię Ci, nie ma to jak podgląd szlaku na żywo i natychmiastowe wyciągnięcie wniosków na jego temat - być może przed rychłym jego przejściem, oby Cool

Skąd: wodzisław śląski

Mzak,Pete, Ammo,sądząc po waszych opiniach Diabeł vel Diablak vel Babia Góra, nie jest tak straszna jak ją malują.Ammo chyba posłucham twej rady,a jak GOPR mnie zciągnie helikopterem to wam prześlę rachunek.Odpiszę co i jak!!!!!!!!!!!!!!!
dmirstek

Dołączył: 23 Gru 2007

E tam, nie ma się czego bać w A.P. Jest dosyć łatwa, po wejściu na Babią zapytałem sie starszych górołazów, którzy ze mną wchodzili: "No dobra, a gdzie te ciężkie odcinki Akademickiej Perci?". Naprawdę trasa jak najbardziej dla wszystkich oprócz niemowlaków...