Forum BESKIDZKIE FORUM Strona Główna


BESKIDZKIE FORUM
"Tak mnie ciągnie do gór..."
Odpowiedz do tematu
Kolejka na Kasprowy znów kursuje
WojtekB


Dołączył: 16 Kwi 2006
Posty: 2690
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Po ponad trzech miesiącach przerwy, ruszyła kolejka linowa na Kasprowy Wierch w Tatrach. Od początku września kolej przechodziła pierwszy etap modernizacji. Zasadniczą część przebudowy zaplanowano na przyszły rok.
Turystów, którzy w sobotę wjechali kolejką na szczyt przywitała ładna pogoda. Zza chmur przeświecało słońce, termometry Wysokogórskiego Obserwatorium Meteorologicznego na Kasprowym Wierchu wskazywały 4 stopnie ciepła. Średnia pokrywa śnieżna miała 18 cm. Widzialność była bardzo dobra - ze szczytu można było podziwiać widoki w promieniu ponad 50 km. Na szczycie zaroiło się od turystów z kamerami i aparatami fotograficznymi, bo pogoda sprzyjała robieniu zdjęć.

W efekcie modernizacji, która ma się zakończyć w przyszłym roku, wszystkie elementy kolejki oraz jej napęd zostaną wymienione na nowoczesne. Nie zmieni się tylko usytuowanie budynków i podpór. Gruntowna przebudowa 70-letniej kolejki będzie kosztowała Polskie Koleje Linowe ponad 60 mln zł. Zmodernizowana kolejka będzie mogła przewozić w zimie do 360 pasażerów w ciągu godziny, czyli dwukrotnie więcej niż teraz. Latem liczba pasażerów pozostanie na dotychczasowym poziomie 180 osób na godzinę.


Źródło - onet.pl
Zobacz profil autora
Piotrek
Administrator

Dołączył: 21 Kwi 2006
Posty: 5888
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Żywiec/Sienna

To pewnie kwestia czasu i PKL wymusi by latem również przewozić 360 osób/h. Taka kasa nie może przejsć koło nosa. Tym bardziej, że muszą sobie kiedyś odbić to, że w zamian na zwiększenie przepustowości zimą musieli posprzątać pod kolejką. To przecież jest skandal, żeby po sobie trzeba było sprzątać
Zobacz profil autora
WojtekB


Dołączył: 16 Kwi 2006
Posty: 2690
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Piotrek napisał:
musieli posprzątać pod kolejką


Nie tylko. Lista czynności które musieli wykonać jest baaaardzo, ale to bardzo długa. Jak się dorwę do któregoś z archiwalnych numerów "Tatr" to wam napiszę. Chodziło nawet o przebudowę szlaku na Świnicę Surprised
Zobacz profil autora
Piotrek
Administrator

Dołączył: 21 Kwi 2006
Posty: 5888
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Żywiec/Sienna

Czytałem tą liste, nie jest to jednak nic nadzwyczajnego-ot poprostu musieli posprzatać i naprawic bajzel po swojej działalności. To powinno być robione bez gadania na bieżąco a nie jako "coś w zamian" za możliwość zwiększenia presji na środowisko. Chyba oczywiste jest, że każdy po sobie sprząta, bez względu czy właściciel knajpy w Giżycku, który sprząta ogródek piwny po swoich klientach, czy PKL który po swoich klientach oraz swej działalności powinien posprzątać a szkody naprawić ewentualnie zrekompensować.
Dla mnie to ściema i zrobienie TPNu w balona.
Zobacz profil autora
WojtekB


Dołączył: 16 Kwi 2006
Posty: 2690
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Dla mnie też ściema. Dziwię się prof. Szyszcze że się tak łatwo na to zgodził no ale... Polska właśnie!

Jakby ktoś nie znał listy to przytoczę:

- rozebranie Gienkowych Murów
- usunięcie fundamentów starego schroniska w 5 Stawach
- zlikwidowanie wiaty z pustaków, krytej azbestem w Kuźnicach
- rozebranie niepotrzebnych murów oporowych z trasy FIS 1 z Kasprowego na Myślenickie Turnie
- zlikwidowanie betonowego bunkra z Dol. Suchej Kasprowej
- usunięcie elementów nieużywanego wyciągu w Kotle Gąsienicowym
- zlikwidowanie pozostałości po niedokończonej budowie wyciągu w Dol. Świńskiej
- zlikwidowanie betonowych elementów w korycie potoku Sucha Woda
- wyremontowanie szlaku: Kopa Kondracka --> Kasprowy --> Świnicka Przeł. i przebudowa szlaku: Świnicka Przeł. --> Świnica
- wygradzanie zimą ostój fauny z Kotłów gąsienicowego i Goryczkowego
- coroczne sprzątanie szlaków i nartostrad w rejonie Kasprowego
- usunięcie odpadów z Doliny Gąsienicowej
- zbudowanie ogólnodostępnych, bezpłatnych toalet w Kuźnicach (popieram gorąco Very Happy)
Zobacz profil autora
Stan48


Dołączył: 05 Gru 2006
Posty: 402
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Myślenice

Dlaczego (albo lepiej czemu) Wojtku się dziwisz?
Zobacz profil autora
WojtekB


Dołączył: 16 Kwi 2006
Posty: 2690
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Bo jest ministrem ochrony środowiska więc powinien go chronić, a nie "oddać" Kasprowy za "półdarmo". Neutral
Zobacz profil autora
Pudelek
Ogarniacz kuwety

Dołączył: 10 Lis 2006
Posty: 5794
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Oberschlesien, Kreis Nikolei und Kreis Oppeln

minister edukacji nie edukuje, to co sie bedzie minister OŚ ochrona babrał rece
Zobacz profil autora
Stan48


Dołączył: 05 Gru 2006
Posty: 402
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Myślenice

WojtekB napisał:
Bo jest ministrem ochrony środowiska więc powinien go chronić, a nie "oddać" Kasprowy za "półdarmo". Neutral


Wydaje mi się, że minister dużo osiągnął. Patrz Twoja lista
Zobacz profil autora
WojtekB


Dołączył: 16 Kwi 2006
Posty: 2690
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Ja bym się w tym miejscu zgodził z Piotrkiem:

Piotrek napisał:
ot poprostu musieli posprzatać i naprawic bajzel po swojej działalności.


Bo tak naprawdę poza przebudową szlaku (też niejako spowodowaną działalnością kolejki) i postawieniem toalet w Kuźnicach to pozostałe są to zobowiązania do posprzątania po sobie
Zobacz profil autora
WojtekB


Dołączył: 16 Kwi 2006
Posty: 2690
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

www.z-ne.pl napisał:

Polskie Koleje Linowe zaskarżyły decyzję ministra środowiska w sprawie tzw. kompensacji przyrodniczej, którą spółka miała wykonać w zamian za pozwolenie na rozbudowę kolejki na Kasprowy Wierch. Sprawa trafiła do NSA.


- Decyzją z 24 czerwca 2006 r. w sprawie zezwolenia na odstępstwo od zakazu rozbudowy obiektów budowlanych i urządzeń technicznych w Tatrzańskim Parku Narodowym, w odniesieniu do kolei linowej "Kuźnice-Kasprowy Wierch", minister środowiska zezwolił na rozbudowę kolejki Kuźnice-Kasprowy Wierch, pod określonymi warunkami, m.in.: pod warunkiem przeprowadzenia działań kompensujących utratę wartości przyrodniczych obszaru - wyjaśnia Michał Nurzyński z Samodzielnego Wydziału ds. Obszarów Natura 2000 i Parków Narodowych w Ministerstwie Środowiska.


Kompensacja w sądach


Dyrekcja PKL na tę decyzję, jak wyjaśnia rzecznik prasowy ministerstwa Maciej Chmielowski, wniosła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Ten jednak w stycznia br. oddalił wniosek PKL. Ale dyrekcja spółki na postanowienie WSA wniosła w lutym skargę do NSA.


- Nie chcę komentować całej sprawy - podkreśla Andrzej Laszczyk, prezes PKL. - Nie mamy nic przeciwko zakresowi kompensacji, wszystkie prace w niej określone wykonujemy bez żadnych zastrzeżeń. Zaskarżyliśmy jedynie uchybienia formalno-prawne.


Andrzej Laszczyk jednak nie chciał wyjaśnić, o jakie uchybienia mu chodzi.


Delikatnie, a jednak z zastrzeżeniami


Dyrekcja TPN, która sugerowała ministerstwu zakres prac kompensacyjnych, dziwi się takiemu stanowisku PKL, bo jej zdaniem kompensacja była "delikatna" i nie powinna była sprawiać problemów z realizacją. - PKL miały w ramach kompensacji m.in. uporządkować pozostałości dawnej inwestycji, tzw. Gienkowe Mury w Gąsienicowej, wyciągu saniowego w Kotle Gąsienicowym, wywieźć śmieci z Suchej Kasprowej - wyjaśnia Zbigniew Krzan, wicedyrektor TPN. - Jednym z elementów kompensacji jest remont szlaków, na które działalność PKL oddziałuje. Wyznaczyliśmy odcinek od Czerwonych Wierchów po Świnicę. Ale spółka, choć pozostałe warunki kompensacji realizuje, tego robić nie chce. I dlatego zaskarżyła decyzję ministra.


Czy to nasi pasażerowie niszczą te szlaki?


Zaprzecza jednak temu Andrzej Laszczyk. Twierdzi, że nie chodzi wcale o remont szlaku, ale o zupełnie formalne sprawy.


Jak udało się nam nieoficjalnie ustalić, owe formalne kwestie to zastrzeżenia PKL co do określenia sfery oddziaływania spółki, która stoi na stanowisku, że jej działalność nie oddziaływuje na wyznaczone w kompensacji do remontu szlaki.




CDN?
Zobacz profil autora
Piotrek
Administrator

Dołączył: 21 Kwi 2006
Posty: 5888
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Żywiec/Sienna

WojtekB napisał:
CDN?


Pewnie PKL będzie się sądzić do oporu. Jak przegra jedną sprawę to znajdzie motyw do innej. I będzie się to ciągnąć nie wiadomo jak długo.
Podejżewam, że PKL byłby zadowolony dopiero wtedy gdyby TPN jeszcze im dopłacał do interesu-za atrakcje w parku
Zobacz profil autora
Piotrek
Administrator

Dołączył: 21 Kwi 2006
Posty: 5888
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Żywiec/Sienna

Niezawisły sąd orzekł (trochę przydługawy tekst);

"7 maja br. Polskie Koleje Linowe uroczyście pożegnały ponad siedemdziesięcioletnią wysłużoną kolej linową z Kuźnic na Kasprowy Wierch, przystępując jednocześnie do rozbudowy nowej infrastruktury kolejowej, która w sezonie zimowym będzie w stanie wwieźć na Kasprowy Wierch 360 osób na godzinę.

Tydzień później, rozbudowa kolei stanęła pod znakiem zapytania, gdyż Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, w dniu 14 maja, uchylił decyzję Ministra Środowiska o niedopuszczeniu organizacji społecznych - Pracowni na rzecz Wszystkich Istot oraz Polskiego Towarzystwa Tatrzańskiego do postępowania w sprawie odstępstwa od zakazu rozbudowy obiektów budowlanych i urządzeń technicznych na terenie TPN.

Wyrok WSA, po uprawomocnieniu, zmusi Ministra Środowiska do rozpatrzenia sprawy ponownie, a tym samym do unieważnienia swojego przyzwolenia na rozbudowę i zwiększenie przepustowości do 360 osób/godz. kolei linowej na Kasprowy Wierch. Dlatego też, jako organizacje społeczne apelujemy do Polskich Kolei Linowych żądając natychmiastowego wstrzymania prac zmierzających do rozbudowy kolei, aż do momentu ostatecznego wyjaśnienia się ich legalności.
Przypomnijmy, że już sama budowa kolei linowej, w latach 30-tych, odbyła się z pogwałceniem prawa i przy pominięciu stanowczego sprzeciwu społecznego, czego wyrazem było podanie się do dymisji Państwowej Rady Ochrony Przyrody z profesorem Władysławem Szaferem na czele.

Wyrok WSA z dnia 14 maja uznał, iż organizacje społeczne nie mogą być pomijane i pozbawiane prawa głosu, gdyż stoi to w sprzeczności z poszanowaniem interesu społecznego.
Minister Środowiska, w swym uchylonym już przez WSA postanowieniu, nadużył uznania administracyjnego, poprzez swobodną interpretację interesu społecznego. Paradoksalnie, jako najwyższy organ ochrony środowiska, spośród wszystkich występujących w danej sprawie postaci interesu społecznego, pominął ochronę przyrody, a wybrał tylko te formy, które jego zdaniem przemawiają za niedopuszczeniem do postępowania społecznych organizacji ekologicznych, których celem statutowym jest dbałość o stan środowiska przyrodniczego.

- "Ogromnie cieszymy się z wyroku sądu, gdyż pokazuje on, iż organ administracji państwowej nie może w sposób dowolny ograniczać prawa organizacji społecznych do uczestniczenia w postępowaniach i nie liczyć się z głosem ogółu społeczeństwa. Takie bezprawne praktyki ograniczają bowiem możliwość współdecydowania o naszym narodowym dziedzictwie przyrodniczym jakim są Tatry" - mówi Radosław Ślusarczyk z Pracowni na rzecz Wszystkich Istot.

Jednocześnie przypominamy, iż organizacje ekologiczne, naukowcy i przyrodnicy, w tym Państwowa Rada Ochrony Przyrody, nie sprzeciwiają się modernizacji wyeksploatowanej kolei, jedynie stoją na stanowisku, że rozbudowa kolei powinna się odbyć z poszanowaniem prawa obywateli i przyrody. Domagają się zbadania skutków oddziaływania na przyrodę parku narodowego zwiększenia przewozowości kolei linowej, poprzez wykonanie prawem nakazanej oceny oddziaływania tej inwestycji na środowisko.

Niezbadanie przez organy administracji państwowej, wpływu inwestycji na przyrodę Tatr stoi w sprzeczności z krajowym i unijnym prawem, dlatego też jedenaście organizacji ekologicznych, przy pełnym poparciu naukowców i przyrodników, w dniu 20 kwietnia 2006 r. skierowało skargę do Komisji Europejskiej, i 24 maja 2006 r. do Parlamentu Europejskiego. Komisja Petycji Parlamentu Europejskiego uznała wystosowaną skargę za zasadną i nakazała Komisji Europejskiej wszczęcie śledztwa w tej sprawie. Obecnie śledztwo jest w toku. Liczymy na to, iż Unia Europejska rozpatrzy szybko tę sprawę, co uniemożliwi rozbudowę kolei, a także skutkować będzie, w przypadku stwierdzenia złamania prawa unijnego, karami finansowymi.

Godny podkreślenia jest fakt, iż od samego początku proces administracyjny związany z rozbudową kolei odbywa się z rażącym naruszeniem prawa i pominięciem głosu społecznego. Przykładem jest wyrok z dnia 24.02.2006 r gdzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie ukarał Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Nowym Sączu grzywną w wysokości 10 000 zł, za celowe wstrzymywanie rozpatrzenia skargi i przetrzymanie przez 28 miesięcy akt sprawy. Obecnie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie bada legalność wydanej decyzji Burmistrza Zakopanego w sprawie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu pod inwestycje.

W chwili obecnej przed sądami krajowymi i wspólnotowymi toczą się trzy postępowania w kwestii łamania prawa przy realizacji tej inwestycji. Tylko po wydaniu przez te organy prawomocnych wyroków mogą być prowadzone prace budowlane przy kolei linowej na Kasprowy Wierch. Tatrzańska przyroda to nie poligon doświadczalny, a skutki zniszczenia chronionej przyrody będą nieodwracalne.

Tatry stanowią niecałe 0,07 promila powierzchni Polski, co odpowiada obszarowi Krakowa. To jedyne góry o charakterze alpejskim w Europie Środkowo-Wschodniej między Kaukazem a Alpami - są 1000 razy mniejsze od Alp. Odznaczają się przy tym niespotykaną bioróżnorodnością - w ich niewielkim masywie występuje ponad 10 tys. gatunków roślin i zwierząt. Dla ok. 1000 gatunków jest to jedyne miejsce występowania w Polsce (np. sosna limba), wiele z nich to endemity i relikty (np. kozica i świstak). W Tatrach żyją również duże drapieżniki: niedźwiedź, wilk i ryś, wytępione w Alpach już przed stu laty. Tatry, na równi z Puszczą Białowieską, należą do najcenniejszych dóbr polskiego i europejskiego dziedzictwa przyrodniczego. Nadano im najwyższy status ochronny: parku narodowego, Rezerwatu Biosfery UNESCO i obiektu europejskiej sieci obszarów chronionych NATURA 2000. Sercem Tatrzańskiego Parku Narodowego jest rejon Kasprowego Wierchu (1987 m)."

[link widoczny dla zalogowanych]
Zobacz profil autora
Kolejka na Kasprowy znów kursuje
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)  
Strona 1 z 1  

  
  
 Odpowiedz do tematu