Forum BESKIDZKIE FORUM Strona Główna

BESKIDZKIE FORUM
"Tak mnie ciągnie do gór..."
Odpowiedz do tematu
menelkij

Dołączył: 19 Lis 2006
Posty: 937

Skąd: Glisne, hej!

Otwarto obserwatorium astronomiczne na Lubomirze
Na szczycie góry Lubomir (904 m n.p.m., Beskid Makowski) otwarto nowe Obserwatorium Astronomiczne im. Tadeusza Banachiewicza. Powstało w miejscu, gdzie przed II wojną światową znajdowało się obserwatorium, które zasłynęło m.in. z odkryć komet.
Do realizacji pomysłu odbudowania zniszczonego w 1944 roku przez wojska niemieckie obserwatorium przystąpiono ponad rok temu. Inicjatorem odbudowy był wójt gminy Wiśniowa (na terenie której znajduje się góra Lubomir) Julian Murzyn. Kamień węgielny pod placówkę wmurowano w lipcu 2006 r.

Inwestycję prowadziła gmina Wiśniowa przy wsparciu środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006.

- Jeszcze przed rozpoczęciem inwestycji gmina zawiązała umowy o współpracy, które umożliwiają wyposażanie i funkcjonowanie obiektu. Katedra Astronomii Akademii Pedagogicznej w Krakowie zobowiązała się wyposażyć małą kopułę, dużą kopułę wyposaży Uniwersytet Jagielloński wspólnie z Centrum Astronomii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Oprócz tych trzech uczelni umowę o współpracy zawarliśmy z Polskim Towarzystwem Miłośników Astronomii. Wszyscy partnerzy, oprócz prowadzenia badań naukowych, zobowiązali się do prowadzenia w placówce dydaktyki i popularyzacji wiedzy astronomiczne - powiedział Murzyn.

Według dyrektora Centrum Astronomii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu Andrzeja Kusa, pomysł odbudowy obserwatorium na Lubomirze to "strzał w dziesiątkę".

- Jest ogromne zapotrzebowanie społeczne na tego typu placówki. Zresztą myślę, że będzie to widać po ruchu turystycznym. Ale też astronomowie oczekują, że takie miejsca powstaną, gdyż nasze obserwatoria ulokowane blisko dużych miast przestają dobrze funkcjonować - powiedział Kus.

Według niego istnieje szansa, że na Lubomirze powstanie w przyszłości najlepsze w Polskie górskie obserwatorium astronomiczne. - To miejsce może stać się zalążkiem narodowego obserwatorium, gdzie w przyszłości postawimy dwumetrowy teleskop - dodał Kus.

Na razie obserwatorium będzie miało głównie znaczenie dydaktycznie. Obecnie znajduje się tam tylko mały teleskop przekazany przez Uniwersytet Mikołaja Kopernika.

- Wspólnie z Uniwersytetem Jagiellońskim mamy zamiar w przyszłym roku kupić duży teleskop automatyczny o średnicy pół metra. Można go będzie sterować zdalnie, więc obserwator nie będzie nawet musiał tutaj przebywać - powiedział Kus.

Nowe obserwatorium będzie nosiło imię Tadeusza Banachiewicza (1882-1954), polskiego matematyka, astronoma i geodety, profesora Uniwersytetu Jagiellońskiego i wieloletniego dyrektora Obserwatorium Astronomicznego UJ oraz wiceprezesa Międzynarodowej Unii Astronomicznej. Stworzył on m.in. program systematycznej obserwacji gwiazd zmiennych zaćmieniowych, był także pionierem polskiej radioastronomii.

Obserwatorium znajduje się w granicach administracyjnych miejscowości Węglówka (Małopolskie). Po I wojnie światowej teren na placówkę naukową na szczycie leżącym nieopodal tej wsi przekazał książę Kazimierz Lubomirski. Na jego cześć później szczyt nazwano Lubomir (wcześniej nosił nazwę Przygoleź). Obserwatorium otwarto w 1922 roku. Na Lubomirze odkryto dwie komety - 3 kwietnia 1925 roku dokonał tego Lucjan Orkisz, zaś 17 lipca 1936 r. Władysław Lis. 15 września 1944 roku hitlerowcy spalili obserwatorium.
turystykon

Dołączył: 06 Cze 2007
Posty: 1279

Skąd: Rajcza

Jeszcze nie dawno oglądałem zdjęcia tego budynku i odnosiłem wrażenie, że jeszcze kilka tygodni przyjdzie na otwarcie poczekać.... Jestem mile zaskoczony szybkim otwarciem tego obserwatorium.

Na pewno będzie się dobrze spisywało i nie zaszkodzi górom, w końcu w górach jest najmniejsze "śmiecenie światłem", a łuny z okolicznych miejscowości nie przeszkadzają (albo w znikomym stopniu przeszkadzają) w obserwacji. Cieszę się, że taki obiekt powstał w Polskich górach...
Pete

Dołączył: 18 Paź 2006
Posty: 1506

Skąd: Chełm Śląski/Kraków

No proszę Smile. Odstawili solidną robotę. Będąc tam pierwszego dnia jesieni nie spodziewałem się tego, że obserwatorium zostanie otwarte już za dwa tygodnie. Budynek pierwsza klasa!
Teraz tak sobie pomyślałem, że podobna sytuacja może być z budową stadionów na Euro 2012 Very Happy.
Pudelek
Ogarniacz kuwety

Dołączył: 10 Lis 2006
Posty: 5794

Skąd: Oberschlesien, Kreis Nikolei und Kreis Oppeln

ze stadionami największy problem będzie z pozyskaniem gruntu i rozpoczęciem budowy, a nie jego zakończeniem
Pete

Dołączył: 18 Paź 2006
Posty: 1506

Skąd: Chełm Śląski/Kraków

Pudelek napisał:

Ale pewnie wszystko wybudują na ostatnią chwilę tak jak to miało miejsce przy okazji Igrzysk w Atenach:roll:.
kuba

Dołączył: 26 Sie 2007
Posty: 548

Skąd: kraków

hehe..z obserwatorium bylo podobnie!plany trwaly kilka dobrych lat...wiec jak juz wszystko podpisano itd,to z budowa juz niebylo problemu.fachowcow u nas nie brakuje..jak narazie:)w zimie bede szedl trasą myslenice - wiśniowa..tyle że nocą.myśle za jakies dwa miesiące przy pełni księżyca,bo che to zrobić nocąSmile
Re: Otwarto obserwatorium astronomiczne na Lubomirze
wtak

Dołączył: 20 Mar 2008
Posty: 611

... w kwestii formalnej Smile
menelkij napisał:
... Po I wojnie światowej teren na placówkę naukową na szczycie leżącym nieopodal tej wsi przekazał książę Kazimierz Lubomirski. Na jego cześć później szczyt nazwano Lubomir (wcześniej nosił nazwę Przygoleź).

... dawniej była to po prostu Łysina, później po "ustanowieniu" Lubomira nazwa przeszła na północny wierzchołek...
Przygoleź była natomiast nazwą podszczytowej polany... Smile
wtak

Dołączył: 20 Mar 2008
Posty: 611

A oto obserwatorium w początkach kwietnia 2008 Smile
[link widoczny dla zalogowanych]

Ostatnio zmieniony przez wtak dnia Pią 8:30, 25 Kwi 2008, w całości zmieniany 4 razy
maaaar

Dołączył: 02 Cze 2007
Posty: 19

Skąd: Radom

Fajnie, że powstało i to tak szybko, ale cieszę się też z tego, że zdążyłem spędzić noc na Lubomirze wtedy, gdy go jeszcze nie było. Trochę żal, że nie będzie już takiego noclegu...
Makuć

Dołączył: 13 Lut 2007
Posty: 551

Skąd: Kraków / Nowa Huta

nawiązując do powyższego postu,
Dowiedziałem się, że jakieś 20 minut od szczytu Lubomira w stronę Wiśniowej jest budowane schronisko (ale chyba nie PTTK), czy ktoś był i widział jak idą prace?
a co do obserwatorium to ktoś wie czy można się umówić na jakieś obserwacje nieba i kto tym zarządza ? bo jak byłem w sobotę to wyzamykane na dziesiątą stronę...
Kris_61

Dołączył: 03 Wrz 2009
Posty: 725

Skąd: Bytom

Makuć napisał:
nawiązując do powyższego postu,

Schronisko by się przydało, ale takie z prawdziwego zdarzenia Smile
Już kiedyś planowano wybudowac schronisko z prawdziwego zdarzenia na Suchej Przełęczy. W schronisku na Kudłaczach jest nawet rycina projektowa, jak miało wyglądać.
Kris_61

Dołączył: 03 Wrz 2009
Posty: 725

Skąd: Bytom

Własnie o to obserwatorium mi chodzi? Wszystko pozamykane na cztery spusty i nikogo nie ma! Czyżby to jakis prywatny obiekt?

[link widoczny dla zalogowanych]

Ostatnio zmieniony przez Kris_61 dnia Czw 13:03, 10 Wrz 2009, w całości zmieniany 1 raz
obserwatorium
krusiek

Dołączył: 29 Sty 2007
Posty: 42

Skąd: krakow--myslenice

to obserwatorium znajduje w rejonie szczytu STROZA..na trasie chelm-dzialek- kudlacze...
zaczal go budowac ok.20 lat temat pewien pasjonat...
bylem nawet w srodku przez niego oprowadzony..
ale to bylo dawno...
obecnie prawie nic sie nie dzieje/chyba rzadza spadkobiercy/..

obok powstaje ''tajemnicza dacza'''.......
kuba

Dołączył: 26 Sie 2007
Posty: 548

Skąd: kraków

nie widziałem tam nigdy tego budynku! czy to między kudłaczami a działkiem?
rumcajs