keraj

Dołączył: 02 Lip 2006

Skąd: Gilowice / Tarnowskie Góry

A może ktoś wie coś wiecej o Koskowej Górze? Taka fajna górka z widoczkami, ale prawie działki prywatne wchodzą na jej szczyt Sad
Stan48

Dołączył: 05 Gru 2006

Skąd: Myślenice

Na Koskową Górę prowazi wiele szlaków. Oto kilka propzycji:

Z Kalwarii Łanckorony. Znaki niebieskie, ok. 4½ - 5 g. Ze stacji kolejowej idziemy szosą do potoku Cedron, poza którym polną drogą na południowy wschód poprzez wzgórze (376 m) i lasem podchodzimy na Górę Lanckorońską. Znaki nasze łączą się tu ze znakami żółtymi i wspólnie podchodzą do ruin zamku Lanckorońskiego, po czym schodzą do rynku (l¼ g.). Z rynku wspólnie ze znakami żółtymi idziemy drogą na południowy wschód. Po ok. ¼ g. odłączają się od nas znaki żółte i skręcają do wsi Leśnica, my natomiast wciąż w tym samym kierunku, grzbietową drogą mijamy osiedle Dział i dochodzimy do lasu. Drogą leśną ku wschodowi, a potem na południe osiągamy leśniczówkę i niewielkie osiedle w pobliżu Grobów (547 m), których nazwa wiąże się z poległymi konfederatami barskimi w potyczce w 1774 r. Z osiedla skręcamy w lewo brzegiem lasu na wschód, później znowu na południe i polną drogą (uważać na kierunek, gdyż znaków tutaj z powodu braku odpowiednich miejsc mało) dochodzimy do niewielkiego lasu. Przechodzimy go wprost na południe i osiągamy drogę kołową z Baczyna do Harbutowic, przechodzącą przez przełęcz (488 m). Przy drodze znajduje się pomnik nawiązujący do budowy drogi. Z przełęczy podchodzimy na południe, nie wychodzimy jednak na wznoszące się wprost przed nami wzgórze, lecz skręcamy w lewo na południowy wschód i trawersujemy do osiedla Latoniówka z widokiem na północne stoki Babicy. W osiedlu spotykamy odgałęziające się od naszego szlaku znaki czarne, które schodzą w lewo w dół, do zbiegu dwóch potoków. Z osiedla Latoniówka kierujemy się za znakami niebieskimi zalesionym zboczem na południowy zachód i osiągamy przełęcz i osiedle Hniówka, gdzie spotykamy znaki czerwone. Wspólnie z nimi podchodzimy na południe na grzbiet Babicy (3 g.). Skręcamy w lewo wspólnie ze znakami czerwonymi, lecz zaraz rozstajemy się z nimi i zaczynamy schodzić w prawo w dół polną drogą w dolinę, w której ciągnie się rozległa wieś Bieńkówka. Przecinamy drogę kołową Zembrzyce - Stróża i minąwszy zabudowania wspinamy się stromą leśną drogą na południe na przełęcz między Parszywką a Koskową Górą, gdzie spotykamy znaki żółte. Skręcamy w lewo, idąc krótko wspólnie z nimi, po czym rozstajemy się z nimi i skręcamy na południe ku kapliczce przed szczytem. Można spotkawszy znaki żółte nie skręcać w lewo, lecz dojść do kapliczki wprost na południe (ok. l¼ g.).

Z Kotonia. Znaki żółte, ok. 2½ - 3 g. Ze szczytu na zachód do polanki Chłopskie (bez znaków, ¼ g.). Stąd na zachód od Kotonia koło źródła idziemy wspólnie ze znakami zielonymi ku zachodowi na polanę Jaworzyny. Koło osiedla znaki zielone zdążające do Osielca odgałęziają się i schodzą na południe, natomiast nasze kierują się grzbietem na północny zachód lasem przez Balinkę. Po wyjściu z lasu skręcamy łukiem na północny zachód i zniżamy się na przełęcz (611 m) przed następnym wzniesieniem. Na przełęczy przy drodze wiodącej z Trzebuni (od północy) do Więciórki (od południa) - kapliczka. Z przełęczy podchodzimy na niewielkie wzniesienie, lecz schodzimy z niego zaraz na południowy zachód do dolinki z potoczkiem. Przekroczywszy go wspinamy się stromym lasem na wschód zbocza Parszywki (848 m). Następnie wychodzimy na polany Dolną i Wyżną, dochodzimy do kapliczki w pobliżu podszczytowego osiedla. Kierujemy się teraz stokiem na zachód i osiągamy szerokie siodło między Parszywką a Koskową Górą, gdzie spotykamy znaki niebieskie wiodące z Kalwarii Lanckorony do Jordanowa. Z siodła skręcamy za znakami niebieskimi na południe i w dogodnym miejscu na prawo na szczyt.

Z Makowa Podhalańskiego. Znaki żółte, ok. 3 - 3¼ g. Ze stacji kolejowej kierujemy się z początku wspólnie ze znakami zielonymi do głównej drogi, a następnie przecznicą koło szpitala miejskiego podchodzimy na grzbiet, skąd ładny widok na północny wschód na Działek oraz na południowy zachód na leżący w dole Maków Podhalański. Trawersujemy teraz drogą na wschód, poprzez boczny potok, ramię i zbocza Makowskiej Góry i osiągamy osiedle w przełęczy między Działkiem z prawej a Ostryszem z lewej strony. Z przełęczy wspinamy się w lewo dość stromo na północ i osiągamy szczyt Ostrysza (651 m, ok. l g.). Szczyt ten bywa nazywany czasem Ostryskim Wierchem, a często błędnie Stankówką.

Przez Makowską Górę. Znaki zielone, później bez znaków. Ze stacji kolejowej za znakami zielonymi do głównej ulicy i rynku, a następnie obok kościoła podchodzimy na północ drogą kołową, wiodącą do Budzowa i osiągamy osiedle Piątkowa na grzbiecie. Ładny stąd widok na Maków Podhalański i w stronę Babiej Góry. Znaki zielone kierują się teraz na północ, podczas gdy my skręcamy w prawo na wschód bez znaków na Makowską Górę (699 m), niesłusznie nazywaną Bryndzówką od osiedla na niej. Stąd zbaczając nieco na północny wschód osiągamy Ostrysz i znaki żółte (ok. 1½ g.)

Z Ostrysza kierujemy się teraz na północny wschód stokami Przysłopskiego Wierchu (846 m), do którego przylgnęła błędnie, nieznana miejscowej ludności nazwa Zarębskiej Góry. Lasera i polanami dochodzimy wciąż w kierunku północno wschodnim do siodła między Koskową Górą a Parszywką i połączenia ze szlakiem niebieskim. Ponieważ sam szczyt Koskowej Góry pozostaje nieco na południu - musimy doń zboczyć za znakami niebieskimi i od nich skręcić nieco w górę na zachód (ok. 2 g.).

Z Jordanowa. Znaki niebieskie, ok. 4¼ - 4½ g. Z rynku schodzimy, a potem drogą w kierunku Chrobaczego wspólnie ze znakami żółtymi ok. l km. Następnie skręcamy w lewo (znaki żółte idą dalej drogą do Chrobaczego), przekraczamy potok i polną drogą ku północnemu zachodowi dochodzimy do lasu na zboczu Łysej Góry (643 rn). Droga wiedzie lasem i dość stromo wyprowadza na przełęcz między Łysą Górą z prawej a Przykrzcem (738 m) z lewej strony. Obniżywszy się nieco z grzbietu Przykrzca na północ do osiedla, poprzez które wiedzie z Osielca droga do Łętowni, wspinamy się ku północy na Grzybkówkę (711 m), a z niej znów schodzimy nieco na następną przełęcz. Leśna droga pnie się dość stromo na północny zachód na rozległą polanę Gronie na grzbiecie Stołowej, której główna kulminacja (841 m) znajduje się nieco z boku na prawo. Piękny stąd widok na wschód na grupę Zębalowej, Strzebla (Szczebla) i Lubonia, a ku północy na kopułę Koskowej Góry. Z drogą naszą krzyżują się wkrótce wychodzące z lasu z lewej strony znaki zielone z Osielca i prowadzące grzbietem na wschód (ok. 2½ - 3 g.). Z polany Gronie kierujemy się dalej na północ i wyszedłszy z lasu schodzimy do osiedla Jabconie w głębokiej przełęczy. Przechodzi tędy droga z Wieprzca (na zachód) do Skomielnej Czarnej (na wschód). Przed nami na prawo strome podejście na Magurę (ok. 740 m) z widokowymi polanami na szczycie, ciągnącymi się poprzez wzgórze Dulów na północ aż ku kopulastej Koskowej Górze, na którą pniemy się, zostawiając sam szczyt nieznacznie z lewej strony. Warto do niego podejść zbaczając w lewo. Przechodzimy koło osiedla i docieramy do węzła szlaków na siodle między Koskową Górą a Parszywką (ok. l½ g.).

Z Osielca. Znaki zielone, później niebieskie, ok. 3½ - 3¾ g. Ze stacji kolejowej na polanę Gronie szlakiem zielonym (ok. 2 g.). Stąd za znakami niebieskimi na Koskową Górę (ok. 1½ g.).

Z Juszczyna przez Zwalisko (730 m). Bez znaków, ok. 3¾ - 4 g. Ze stacji kolejowej idziemy szosą na południowy wschód ok. 2 km od wylotu wsi Juszczyn. Tu skręcamy w lewo, kierując się drogą polną na wschód ku Skawie, którą przechodzimy kładką; następnie podchodzimy w lewo ku północnemu wschodowi na opadający ku nam stok Kamiennej (719 m). Pniemy się dość żmudnie drogą polną aż do kapliczki, gdzie odgałęzieniem w lewo podchodzimy do lasu i nim grzbietem Kamiennej Góry ku wschód, a później skręcając ku północnemu wschodowi. Zostawiając po prawej stronie wierzchołek Zwaliska, zw. błędnie Adamówką, zniżamy się na północ na widokową przełęcz z osiedlem przed następnym wzniesieniem Kozłową Górą (705 m) zw. na dawnych mapach Klumakówką. Wzniesienie to obchodzimy od wschodu i docieramy w ten sposób do osiedla Przysłop (zw. błędnie Jurkówką) z oryginalną kapliczką przydrożną. Przez osiedle to przechodzi z doliny Żarnówki z zachodu droga, która południowymi stokami Koskowej Góry przechodzi do wsi Bogdanówka (ok. 2½ g.). Z Przysłopu pniemy się stromo na północ i dochodzimy do grzbietu, którym przechodzą znaki żółte, za nimi w prawo na północny wschód lasem i polanami dochodzimy do siodła między Koskową Górą a Parszywką. Stąd w prawo na południe w kierunku osiedla i stąd zbaczamy w prawo na szczyt (ok. 1¼ g.).

Z Suchej Beskidzkiej przez Mioduszynę i Makowską Górę (699 m). Bez znaków, później żółte, ok. 4½ - 5 g. Z rynku idziemy szosą w kierunku Makowa, przekraczamy tory kolejowe i most na Skawie i zaraz na zakręcie szosy opuszczamy ją i zaczynamy podejście ku północnemu wschodowi poprzez pola i laski ku osiedlu Garcowska. Z osiedla dalej w górę na grzbiet Miodluszyny (638 m), zwanej także na mapach Działowskie, Lesistym grzbietem schodzimy teraz stromo - po drodze modrzewiowy młody las - ku północnemu wschodowi na obniżenie, w którym znajduje się gajówka i szkółka leśna (ok. l g.). W obniżeniu wybieramy kierunek północno wschodnim i podchodzimy na zalesione wzniesienie Polana (611 m), zwane na dawnych mapach Borysówką. Z niego kierujemy się na wschód poprzez niewielkie laski mieszane - wiele brzóz, sosen i modrzewi - oraz przez pola docieramy do osiedla Piątkowa (ok. l g.) na zachód od Makowskiej Góry (699 m), gdzie spotykamy znaki zielone. Stąd na Koskową Górę bez znaków od osiedla Piątkowa do Ostrysza, a stąd szlakiem żółtym (ok. 2½ g.).

Z Zembrzyc przez Mioduszynę i Makowską Górę. Bez znaków, później żółte, ok. 5 g. Ze stacji kolejowej idziemy na południowy wschód do widocznych za Skawą Zembrzyc. Minąwszy kościół kierujemy się dalej na południowy wschód, podchodząc polną ścieżką aż do brzegu lasu, a następnie lasem na Mioduszynę (638 m) pod koniec dość stromo. Ze szczytu obniżamy się, nadal na południowy wschód na wyraźną przełęcz z gajówką i szkółką leśną (ok. 1½ g.). Stąd szlakiem do osiedla Piątkowa (ok. l g.), a następnie od osiedla Piątkowa do Ostrysza, po czym za znakami żółtymi, na Koskową Górę (ok. 2½ g.).

(Opracowano na podstawie dostępnych przewodników turystycznych)
kuba

Dołączył: 26 Sie 2007

Skąd: kraków

STAN48,bardzo wyczerpująca odpowiedżSmile
koskowa góra jest bardzo specyficzna,wyniosła( 866m),ale troszke niepozorna,z oddali jednak nie zacheca by ją odwiedzić.same pola a domy prawie pod szczyt,i boisko do nogi na szczycie;)
jesczze pare lat temu,góra słyneła z pieknych widokow na gorce b. wyspowy cale tatry, pasmo polic i babia gore.dzis drzewa rosna wokolo i juz nie jest tak bajkowo.bylem tam rok temu,powiem ze zawiodlem sie nieco.ale taki urok beskidu średniego.
nieznaczy ze na gorze juz nigdy niebede! odwiedze średni jeszcze w tym roku nie raz!Smile
sebasn

Dołączył: 06 Lut 2008

Koskowa z przed tygodnia. Warunki sniegowe takie, ze bez problemow zjechalismy ze szczytu calym zoltym szlakiem do Makowa Podh.

bardzo ciekawa wyprawa...

piękne zdjęcia Smile
turystykon

Dołączył: 06 Cze 2007

Skąd: Rajcza

Xaga - pozwól, że Cię "skopiuje"!

Bardzo ciekawa wyprawa...

wymalowany

Dołączył: 08 Kwi 2015

Skąd: Myślenice

Nie wiedziałem że na Górze Koskowej tyle ciekawych miejsc i widoków można ta blisko samochodem podjechać i sobie zrobić spacer.
weedland

Dołączył: 20 Maj 2015

mozna dodatkowe fotki? tam jeszcze nie byłem
AnitaJ

Skąd: śląsk

pedraka napisał:
z tej góry napiękniejsze widoki Smile
E tam znam góry z piękniejszymi widokami.
basia8

Dołączył: 09 Lis 2016

wyprawa
docleu

Dołączył: 04 Paź 2016

Skąd: pszczyna

udana wyprawa, tyle pięknych widoków, cieszę się że trafiłem na ten post, mam nadzieje że w najbliższej przyszłości skorzystam z porad i sam wybiore się w to magiczne miejsce wraz z rodziną

Ostatnio zmieniony przez docleu dnia Pon 10:32, 19 Gru 2016, w całości zmieniany 1 raz